Subject-oriented Business Process Management (S-BPM) je novátorský a jedinečný prístup k BPM, ktorý predstavuje revolučnú zmenu oproti klasickým BPMN metodikám. Popis procesov (modelovanie) je orientované na účastníkov procesov (subjekty) a popis komunikácie a väzieb medzi nimi. Pri analýze a modelovaní procesov sa postupuje spôsobom zdola-nahor (bottom-up), na rozdiel od zvyčajného prístupu zhora-nadol (top-down).
Základný koncept S-BPM metodiky je postavený na týchto atribútoch :
- komplexnosť je riešená cez izolovanosť – rozdelenie komplexnej logiky na menšie, asychrónne fungujúce časti (workplaces)
- komunikácia ako základ koordinácie jednotlivých workplaces – štruktúrovaná komunikácia znamená distribúciu správnych informácii v správnom čase na správne workplaces
- popis procesov prirodzeným jazykom – využitím konceptu prirodzeného jazyka (podmet – prísudok – predmet) sprístupniť modelovanie aj ľuďom z biznisu
- sémantické modely ihneď generujú programový kód – biznis môže spoluvytvárať a meniť svoje vlastné aplikácie
S-BPM umožňuje účastníkom procesu zaistiť, že ich biznis procesy sú vždy v súlade s biznis realitou. Akéhoľvek zmeny v procesoch môžu byť implementované za „pochodu“ a za účasti účastníkov procesu. To umožnuje vlastníkom procesov (biznisu) prevziať kontrolu nad svojimi biznis procesmi. Výsledkom je procesne orientovaná a riadená firma (organizácia).
S-BPM reprezentuje nový a inovatívny prístup k analýze, modelovaniu, dizajnu a prevádzke automatizovaných pracovných procesov, ktorý je v kontraste oproti súčasnému bežnému spôsobu automatizácie pracovných procesov pomocou BPMN metodík.
Výhody S-BPM metodiky oproti štandardným BPMN metodikám
- modelovanie len využitím 5 symbolov – modelovať môžu účastníci procesu (biznis) bez rozsiahlych školení a expertných znalostí
- modelovací jazyk veľmi podobný bežnému jazyku – zrozumiteľné ľuďom z biznisu
- modelovanie je zároveň programovanie – sémantické modely ihneď vytvárajú kód; v každom okamihu modelovania je k dispozícii spustiteľná IT aplikácia
- personalizovaný pohľad na proces – každý účastník procesu jednoznačne vidí proces zo svojho pohľadu vrátane vstupov a výstupov
- základom modelovania je komunikácia medzi účastníkmi procesu – nepopisuje sa priebeh procesu, ale štruktúrovaná komunikácia medzi účastníkmi procesu
- jednoduchá správa, údržba a aktualizácia procesných modelov